کارتهای تاروت

کارت تاروت علم پیشگویی توسط کارتهای تاروت طی قرون گذشته یکی از باستانی‌ترین روش‌های علوم باطنی محسوب گردیده است که از دیر زمان توسط حکیمان،فرزانگان و آینده نگرهای کابالیست و مشرک نه تنها برای تفال و پیشگویی بلکه به قول آنان برای پرورش صحت نفس و تعالی روح  نیزمورد توجه بوده است.

فلسفه تاروت بعنوان یک مکتب رمزی به زبانی سخن میگوید که از فکر انبوه انسانی برخواسته و از روح و روان او سرچشمه یافته ،و تفهیمی از معنای درونی نمادها را ارائه میدهد .

کارتها در بالاترین مرتبه خود قدرتهای سری و حکمت محرمانه را منتقل میسازند . در قرن هجدهم باستان شناس فرانسوی کوردوجیلین (Court de Gebelin 1725-1784) و سایر فلاسفه فرانسوی اعلام کردند که مبداء کارتهای تاروت از مصر سرچشمه یافته و شامل خالص‌ترین اعتقادات روحانیون مصری بوده و حتی الامکان از چشمان بیگانگان دور نگه داشته شده است.

 

بعد از انقلاب فرانسه آزادی جدید در اروپا جاری شد . (خود انقلاب فرانسه محصول یک پروژه ماسونی کابالیستی است )مکتب‌های محرمانه در مکانهای رمزی یکبار دیگر شکوفا شدند و این موقعیت جدیدی برای معرفی و شناخت فلسفه تاروت محسوب گردید .

مفاهیم اشکال تاروت از گنجینه عناصر اسطوره ای ، مذاهب ، آئین و باورهای سنتی و اجتماعی جوامع انسانی گرفته شده است . زبانها تغییر کرده اند اما تصاویر باقی می مانند . جانی که از ورای این کارتهای کهن با ما سخن میگوید ، از عرفان عهد عتیق ریشه گرفته است و هر بار که این تصاویر در مقابل ما رخ می گشایند ، میتوان به آئینه تغییر ناپذیر زندگی انسانی دست یافت و به محوطه بی انتهای هستی سر کشید . کوردوجبلین معتقد بود که تاروت نوشتاری شگفت انگیز است زیرا بنحوی تمامی جهان و مراحل مختلف چرخه زندگانی بشری به آن مرتبط است و این وجوه مختلف به ویژه در رمزهای کبیر گنجانده شده است . او تاروت را تنها کتاب بازمانده از مصر باستان میداند که اسرار روح بشری را برای سالکان به جا گذارده و سالیان دراز بدلیل آشفتگی مصر و سوختن کتابهای گرانقدر آنها مفقود مانده بود.

 

بقایای اصلی این نوشتار کهن را مدیون کولی‌های چادر نشینی هستیم که قرنهای متمادی در اختیارشان بوده است و از فضایل آن در جهت امر تفأل بهره میبردند و عامل دلمشغولی آنها بوده است . کوردوجبلین در این باب میگوید : تصاویر و عملکرد تاروت جنبه آرمانی دارند و آرمان گرائی تصاویر تاروت کلید خرد و نیروهای نهان عهد عتیق است .

این آرمانها با نظریه‌های فلسفی و مذهبی مصریان قدیم چنان مطابقت دارد که نمی توان آنها را یکی از آثار این ملت  ندانست .

در قرن نوزدهم یک کابالیست فرانسوی به نام الیفاس لوی (Eliphas Levi 1810-1870) به ارتباط مابین 22 کارت رمزهای کبیر و 22 حروف الفبای عبری پی برد .مبدأ حروف زبانهای بشری 16 علامت هیروگلیف اولیه است که از سرچشمه الفبای اولیه است و 22 حروف الفبای عبری مستقیما از علامات هیروگلیف مشتق شده اند .

 

بنابراین اصول ثابتی چون حروف عبری و اعداد یا ارقام همگام با این نمادها که از دانش ماوراءالطبیعه سرچشمه یافته اند ، ارائه شده است .  در عین می توان حروف الفبای عبری را با بیست و دو جاده درخت کابالیستی در ارتباط دانست ، و مترتباچهار خال‌های رمزهای صغیر را با چهار عنصر آب ، باد ، آتش ،خاک و حروف مقدس عبری « ی ه و ه » مرتبط دانست .

حروف رمزی « ی ه و ه» وحدت با مبدا را نشان میدهد و در نمادگرائی تمام کتب معنوی به کار میروند ، تاروت بطور کلی بر مبنای همین حروف ساخته شده است . «لوی» «تاروت » را کلید «کابالا» و کلید سلیمان میدانست . 

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۳:٤٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱/۱٤